Actes de CORIA 2010

Wadii Boulila, Imed Riadh Farah, Karim Saheb Ettabaâ, Basel Solaiman, Henda Ben Ghézala

L’extraction automatique des connaissances à partir des images satellitaires dans un contexte spatio-temporel est un défit majeur pour le domaine de la télédétection. Dans ce contexte, nous présentons une approche haut-niveau pour la modélisation des connaissances spatio-temporelles à partir des images satellitaires. Nous proposons, aussi, d’utiliser une seg- mentation multi-approche comportant plusieurs méthodes de segmentation pour améliorer la modélisation et l’interprétation des images. Les expérimentations montrent que les résultats de la segmentation issues de l’approche proposée sont meilleurs que celles des méthodes clas- siques.

Knowledge discovery from satellite images in spatio-temporal context remains one of the major challenges in the remote sensing field. It is, always, difficult for a user to manually ex- tract useful information especially when processing a large collection of satellite images. Thus, we need to use automatic knowledge discovery in order to develop intelligent image interpre- tation systems. In this paper, we present a high-level approach for modeling spatio-temporal knowledge from satellite images. We also propose to use a multi-approach segmentation involv- ing several segmentation methods which help improving images modeling and interpretation. The experiments, made on LANDSAT scenes, show that our approach outperforms classical methods in image segmentation and are able to predict spatio-temporal changes of satellite images.